کاربرد نوار تیپ ها

نوار تیپ پایپ ایران

کاربرد نوار تیپ ها

۳ بازديد

نوار تیپ:

یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای نوع نوار تیپ است که بیشتر برای کشت های ردیفی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. در کشاورزی برای آبیاری گیاهان ردیفی (مانند گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه) و همچنین گیاهان زراعی (گندم، ذرت، حبوبات)، دستگاه توزیع آب به اندازه کافی نزدیک به گیاه نصب می شود تا آب به اعماق آن نفوذ کند. خاک برای رسیدن به منطقه ریشه در سیستم آبیاری نوار تیپ ، آب در نزدیکی منطقه رشد ریشه گیاه به زمین داده می شود تا سطح و عمق کمی از سطح خاک خیس شود. با استفاده از روش آبیاری قطره ای می توان تلفات آب را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در ادامه ذکر خواهد شد که چه عواملی در تعیین قیمت نوار تیپ مهم می باشد.

تاریخچه آبیاری قطره ای:

آبیاری قطره ای ساده از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. مد شنگ چی چو یک ژاپنی است که برای اولین بار قبل از میلاد مسیح با استفاده از گلدان های سفالی از این روش استفاده کرد.

اما آبیاری قطره ای مدرن در سال 1860 در آلمان شروع به کار کرد. در سال 1920 تحقیقات تکمیل شد و برای اولین بار از نوار تیپ های قدیمی استفاده شد. همچنین تولید نوار تیپ از نوع پلاستیکی بعدها توسط Hannis Thiel در استرالیا انجام شد.

آبیاری قطره ای مدرن از زمان اختراع آبپاش ضربه ای در دهه 1930 (که اولین جایگزین برای آبیاری سطحی بود) با ارزش ترین نوآوری در دنیای کشاورزی تبدیل شده است.

انواع استفاده و بهره برداری از نوار تیپ:

گاهی اوقات ممکن است از میکرو اسپری در آبیاری قطره ای استفاده کنند که آب را در یک منطقه کوچک اسپری می کند. میکرو اسپری معمولا برای درختان یا گیاهانی که ریشه های بسیار بزرگی دارند استفاده می شود.

همچنین آبیاری قطره ای زیرسطحی (SDI) به این صورت است که یک نوار تیپ آبیاری در زیر خاک و زیر ریشه گیاه مدفون شده و گیاه را آبیاری می کند. این روش معمولاً برای آبیاری یک ردیف از محصولات به ویژه در مناطقی که منابع آبی محدود است استفاده می شود.

برای تعیین مناسب ترین سیستم آبیاری قطره ای باید مطالعه دقیقی انجام شود و تمامی شرایط از قبیل خاک، آب، محصول و ... در نظر گرفته شود.

در سیستم‌ های آبیاری قطره‌ای، پمپ‌ها و شیرها ممکن است به‌صورت دستی یا خودکار توسط کنترل‌کننده کار کنند و بخش مهمی از آبیاری، داشتن فیلتراسیون مناسب و با کیفیت در مسیر لوله است.

اکثر دستگاه های آبیاری قطره ای در نوار تیپ از نوعی فیلتر برای جلوگیری از مسدود شدن ذرات ریز مسیر جریان آب استفاده می کنند. اکنون فناوری های جدیدی در بازار موجود است که چسبندگی نوار تیپ را به حداقل می رساند.

برخی از سیستم های آبیاری نیز بدون فیلتر نصب می شوند، زیرا از آب آشامیدنی و تصفیه شده استفاده می کنند. البته اکثر سازندگان تجهیزات آبیاری استفاده از فیلتر را توصیه می کنند زیرا در غیر این صورت این دستگاه شامل گارانتی نمی شود.

استفاده از فیلترها در انتهای خط، یعنی درست قبل از خروج آب بسیار مهم است.

در آبیاری زیرسطحی معمولاً از آب بازیافتی استفاده می شود. در برخی کشورها نمی توان از آب بازیافتی به عنوان اسپری استفاده کرد.

در صورت طراحی، نصب و مدیریت صحیح، آبیاری قطره‌ای می‌تواند با کاهش تبخیر در مقایسه با روش‌های دیگر مانند آبیاری سطحی، به حفظ آب کمک کند. زیرا آب را دقیقاً در ریشه گیاه می ریزد.

علاوه بر این، از بسیاری از بیماری های ناشی از آب های آلوده در مسیر نیز پیشگیری می شود.

 

در مناطقی که محدودیت آب وجود دارد، ممکن است صرفه جویی خوبی صورت نگیرد. اما با این روش با همان مقدار آبی که قبلا مصرف می کردید می توانید به فکر افزایش تولید باشید.

استفاده از نوار تیپ برای آبیاری قطره ای:

یکی از روش های مرسوم آبیاری قطره ای که برای کشت های ردیفی استفاده می شود استفاده از نوار تیپ است که به آبیاری نواری نیز معروف است. در این سیستم آبیاری از نوار تیپ برای رسیدن به گیاه استفاده می شود. این دستگاه در واقع یک لوله پلیمری جامد است که جایی برای چکه آب در فواصل معین دارد.

نوار تیپ به دو صورت کلی درزدار یا آبکاری تولید و عرضه می شود. نوار تیپ چسب دار دارای قطره چکان است اما نوار درز قطره چکان ندارد و به جای آن یک مسیر زیگزاگ شکل (زیپ مانند) در کنار آن وجود دارد که فشار آب را می شکند تا قطرات از طریق آن خارج شوند. درزها و روی پاها. گیاهی که به در از باغ معروف است. نوع دیگر دارای دهانه ای بر روی نوار تیپ است که به درز وسط معروف است.

نوار نوک با تنوع زیادی از نظر ضخامت و فاصله بین قطره ها یا درزها تولید می شود. از نوار تیپ آبیاری می توان برای آبیاری گیاهان مختلف با دوره های رشد مختلف استفاده کرد. اما پرکاربردترین انواع آن به ضخامت 200 و 175 میکرون با فاصله آبیاری (چاله یا صفحه) 20 سانتی متر می باشد. سایر فواصل آبیاری رایج 10 و 30 سانتی متر است. اما برای سایزهای بالا امکان تولید با فاصله سفارشی نیز وجود دارد.

سرعت جریان نوار تیپ معمولاً از 1.2 تا 3 لیتر در ثانیه است. هر چه فاصله درز یا قطره چکان بیشتر باشد (مثلا 30 سانتی متر)، آب بیشتری جریان می یابد.

با توجه به اینکه کشور ما در یکی از مناطق خشک دنیا قرار دارد و میزان بارندگی سالیانه آن کم است و از طرفی این بارندگی ها توزیع زمانی و مکانی نامناسبی دارند و همچنین خشکسالی هایی در بیست سال گذشته در کشور ما رخ داده است. این اتفاق افتاده است، کشاورزان عزیز چاره ای جز استفاده از آبی که در اختیار دارند ندارند زیرا هر سال سطح سطح آب زیرزمینی کشور کاهش می یابد و باعث کاهش تدریجی منابع آبی ایران می شود.

همچنین هدررفت آب در هنگام آبیاری با استفاده از روش‌های آبیاری سطحی یا سنتی زیاد است و راندمان آبیاری در روش‌های سنتی رایج بین ۲۵ تا ۴۰ درصد حداکثر است، بنابراین باید روش‌های آبیاری جدید را جایگزین روش‌های آبیاری تحت فشار کنیم. سطحی یا سنتی در بین روش های جدید، آبیاری قطره ای از مزایای بیشتری نسبت به سایر روش های آبیاری تحت فشار برخوردار است و آبیاری قطره ای برای استفاده در مزارع دارای منابع آب شور نسبت به سایر روش های رایج آبیاری مناسب تر است. در سیستم آبیاری نواری که یکی از محصولات شرکت پایپ ایران صنعت است، آب در نزدیکی ناحیه رشد ریشه گیاه به زمین داده می شود تا سطح و عمق کمی از سطح خاک خیس شود. با استفاده از روش آبیاری قطره ای می توان تلفات آب را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مشخصات فنی (نوار تیپ):

آبیاری قطره ای نوار تیپ ، لوله های قطره ای جدار نازک با ضخامت بین 0.1 تا 0.6 میلی متر هستند که قطرات آب از طریق قطره چکان های تعبیه شده بر روی نوار تیپ خارج می شود.

انواع آن از پلی اتیلن ساخته شده و از موادی ساخته می شود که در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، تغییرات دما، پوسیدگی و مواد شیمیایی مانند کودها و سموم شیمیایی که ضخامت های متفاوت و طول رول متفاوتی دارند، بسیار مقاوم هستند. است. در عین حال ضخامت نوار تیپ بسیار کم است اما در برابر عوامل طبیعی مقاوم بوده و فشار مورد نیاز را به خوبی تحمل می کنند. همچنین بر خلاف لوله های پلی اتیلن سخت، نوار تیپ بسیار نرم و منعطف بوده و مسطح هستند. ضخامت نوار تیپ 150، 175 و 200 میکرون و طول رول های نوار 1000، 1500 و 3000 متر می باشد. نوار تیپ به دلیل ضخامت کمی که دارند وزن سبکی نیز دارند، مثلاً رول 1000 متری با ضخامت 175 میکرون تقریباً 11 تا 12 کیلو وزن دارد. این ویژگی نوار تیپ یک مزیت خوب است.

فشار کاری مورد نیاز برای آبیاری مناسب و یکنواخت 0.5 تا 2 اتمسفر می باشد. قطره چکان های نوار تیپ دارای دبی های متفاوتی هستند، مانند 0.8، 1.3، 1.5، 1.6، 2، 2.5 و 3.8 لیتر در ساعت دبی رایج هستند.

مزایای استفاده از نوار تیپ آبیاری کشاورزی:

در مصرف آب، آفت کش ها و کودها صرفه جویی کنید

یکنواختی مناسب قطره آب بین تمام قطره چکان ها

افزایش عملکرد محصول و همچنین رشد و رسیدن یکنواخت محصول

قابلیت استفاده در چندین فصل (در صورت استفاده و نگهداری صحیح و جمع آوری صحیح)

نوار تیپ برای آبیاری قطره ای محصولات متراکم و ردیفی بسیار مناسب است. نوار تیپ آبیاری قطره ای برای آبیاری قطره ای سطحی و زیرسطحی مناسب است. برای آبیاری زیرسطحی عمیق توصیه می شود از لوله های قطره چکانی استفاده شود. پلیت تیپ سی پلاست برای آبیاری قطره ای سیب زمینی، ذرت و گیاهان مشابه مناسب می باشد.

نوار از پلی اتیلن ساخته شده و معمولاً هر رول چند صد متر (1000 تا 3000 متر) است. نوار نوک بر خلاف لوله پلی اتیلن سخت بسیار نرم است. در واقع نوار دارای بافت نرم و انعطاف پذیری است که با ورود آب به آن پر می شود و پس از آبیاری نوار تیپ دوباره صاف می شود

روش نصب: دستی، تراکتور

آب ورودی مخازن می تواند از چاه یا هر منبع دیگری باشد، اما تنها نکته ای که باید رعایت شود این است که باید ایستگاه پمپاژ و فیلترهایی تعبیه شود تا گل و لای احتمالی و ذرات معلق آب را فیلتر کرده و باعث باز شدن دهانه ها شود. تانک ها مسدود شوند انجام ندهید این کار برای افزایش عمر مفید نوار تیپ الزامی و ضروری است و همچنین باعث یکنواختی در آب خروجی می شود.

قیمت نوار تیپ 1000 متری و قیمت هر رول نوار کشاورزی:

نوارهای شرکت پایپ ایران در سایزهای 800 تا 1000 متری تولید می شود که بسیاری از افراد بدون توجه به اینکه این نوارها دارای فشار و ابعاد متفاوتی هستند به دنبال قیمت نوار تیپ 1000 متری و یا قیمت نوار تیپ آبیاری قطره ای هستند که این امر باعث افزایش قیمت می شود. قیمت نوار تیپ ها در بازار علاوه بر نوع و سایز به نوسانات بازار، نوع جنس و متریال های استفاده شده و.. کاربرد دارد.

کارخانه تولید نوار تیپ پایپ ایران:

کارخانه نوار تیپ پایپ ایران، با پشتوانه چندین سال تجربه مدیران آن در زمینه تولید نوار تیپ با بهره گیری از جدید ترین فن آوری های روز دنیا، با کیفیت ترین نوار تیپ را تولید و ارائه می نماید و با بهره گیری از دانش روز و مساعدت مشتریان گرامی درصدد پیشرفت و نو آوری روزافزون می باشیم. نخستین شعار شرکت مشتری مداری بوده و اهداف و برنامه های خود را بر آن بنا نهاده ایم.کارشناسان فروش نوار تیپ پایپ ایران همیشه برای کمک به شما عزیزان در خدمت هستند. آن ها تجربه گسترده ای در زمینه تولید نوار تیپ برای طیف گسترده ای از بخش ها دارند. برای راهنمایی یا اطلاعات بیشتر در خصوص تولید نوار تیپ و استعلام قیمت نوار تیپ با کارشناسان و متخصصان پایپ ایران از طریق شماره تماس های 09128405915 و 02166483199 در ارتباط باشید.هدف ما در آینده افزایش صادرات و گسترش استفاده از مواد پلیمری با ساختن برند پایپ ایران به یک برند معتبر در بازار داخلی و بین المللی و افزایش سهم بازار آن است.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد